علم موزه داری

[ad_1]

اين علم دو قسمت است.
الف: قسمت تئوري (موزه شناسي) كه تاريخچه پيدايش موزه ها، حكمت موزه در جهان و تمام كارهاي تئوري ديگر راجع به ساختار موزه.
ب: قسمت عملي (موزه نگاري) كه گردآوري اشياء (وظيفه اصلي موزه)، ثبت و ضبط آنها، آماده سازي آنها براي نمايش و ارائه و كارهاي آموزشي و پژوهشي.

طبقه بندي موزه ها
1- طبقه بندي از نظر ساختار موزه ها كه موزه ها را مي­توان به عمومي و اختصاصي تقسيم كرد.
– موزة عمومي كه داراي اشياء و موضوعات مختلف است و عموم مردم به راحتي قادر به استفاده از آن هستند.
– موزة تخصصي كه اشياء تخصصي در آن نگهداري مي­شود و مورد توجه متخصصان آن قرار مي­گيرد، و براي بقيه مردم جذابيت آنچناني ندارد.
2- طبقه­ بندي از نظر مخاطب، كه با توجه به شخصيت بازديد كننده و نوع استفاده از موزه تقسيم بندي مي­كنند. مثلاً موزه هاي آموزشي كودكان.
3- طبقه بندي از نظر علمي و نگاه علمي به مجموعه؛ كه بهترين نوع طبقه بندي محسوب مي شود.
4- موزه ها از نظر موقعيت جغرافيا نيز طبقه بندي مي شوند؛ به طور نمونه موزة منطقه­اي كه در شهرستان تشكيل مي شود و از يافته ها بومي و فرهنگ محلي ساخته شده است.

طرح يك موزه
براي ايجاد يك موزه بايد موارد زير را در نظر گرفت.
1- موقعيت موزه از نظر مكاني كه بهترين مكان براي يك فضاي فرهنگي انتخاب يا ايجاد كرد
2- نياز بازديد كننده
3- شناخت كامل از فرهنگ منطقه
4- سطح سواد در منطقه
5- ساير مؤسسات فرهنگي كه در منطقه وجود دارد شامل مدرسه، دبيرستان، دانشگاه و غيره
6- توان اقتصادي

كاربرد موزه در جامعه
موزه در جامعه فضاي است كه اشياء در آن به نحوي چيده شده اند و در معرض ديد همگان قرار مي دهد و هم از نظر فيزيكي و هم از نظر امنيتي از آنها نگهداري مي­شود.


كاركرد موزه در جامعه

نقش موزه اشاعه فرهنگي در تمام سطوح يك جامعه است.


ساختار علمي يك موزه

هر موزه يك اهداف عملي دارد و يك اهداف فرهنگي در مثلث مديريت كه به صورت مقابل ديده مي شود.
كاركنان موزه كه وظيفه اصلي آنها ارتباط بين اشياء و مجموعه ها و بازديدكنندگان اساس يك موزه بر مبناي مجموعه است.
مجموعه متشكل است از تعدادي شئي كه طبق قراردادي قانونمند و هدفدار در كنار هم چيده و قرار گرفته اند. اين مجموعه ها با هم بيانگر واقعيتي و يا فرهنگي از مردم و جامعه خاصي است. اگر يك موزه را كتابي بناميم، اشياء كلمات آن و مجموعه ها جملات آن هستند كه توسط عاملي مانند موزه دار به هم ربط داده شده و مفهوم خاصي را القاء مي كند.

نحوة درست طبقه بندي موزه ها
الف: موزه هاي تاريخي
ب: موزه هاي هنري
ج: موزه هاي علمي
الف: موزه هاي تاريخي در واقع نحوة ارائه مستند است يعني هر شئي به عنوان سندي تاريخي است.
ب: موزه هاي هنري (static) كه زيبايي شناسي اساس آن است، با نحوة ارائه شناخت زيبائي است يعني زيبايي در نحوة ارائه آن حاكم است.
موزه هاي هنري را به 1- هنرهاي كاربردي 2- هنرهاي تفريحي 3- هنرهاي زيبائي
ج: موزه هاي علمي (اكولوژيك) كه به دو نوع ارائه مي­شوند.
1- موزه هاي تاريخ علوم كه به موزه هاي تاريخي برمي­گردد، مثلاً برق، تمبر و غيره.
2- موزه هاي علمي: كه همان موزه هايي است كه افراد به طور مستقيم با ابزار كار مي كند و نقش ابزار و اشياء را مي­فهمند، مانند رصدخانه ها و آزمايشگاههاي فيزيك و شيمي.

بستر مناسب در يك موزه چيست؟
بستر ارتباط منطقي بين اشياء است كه اين ارتباط به نحوه كونولوژيك يعني ارتباط ميان اشياء موزه اي و ساير علوم برقرار باشد.
هر شئي در ارتباط با شئي كنارش يك مطلبي را تشريح كند و كونولوژي باشد يعني داري رعايت تقدم تاريخي باشد.

بستر در موزه تاريخي
(1) در پرتو روانشناسي باشد.
(2) رابطه بين اشياء بيانگر مطلب و مفهومي است
(3) داراي حلقه هاي مفقوده اي است كه يافتن آن به عهده موزه دار است.
بستر فرهنگي از راههاي زير حاصل مي شود.
1- نقشه
2- طرح
3- جدولهاي تاريخي
4- دستگاههاي سمعي و بصري


نحوة ارائه آثار موزه ­اي

سه نوع نحوة نمايش از نظر علمي وجود دارد.
1- نحوة تاريخي (ارائه تاريخي اشياء)
2- نحورة ارائه هنري (بر مبناي زيباشناختي اشياء)
3- اكولوژيكي (رابطه ميان موجودات زنده و محيط زيست)

ارائه آثار داخل ويترين
ويترينها عمودي و افقي نصب مي شوند
– ويترين عمودي براي نمايش اشيايي است كه حجم داشته باشند يعني بازديدكننده در حالت ايستاده تمام شيئي را ببيند.
– ويترينهاي افقي: براي اشيايي كه سطح هستند مانند كتاب و سكه

نحوة چيدن اشياء در ويترين
اشياء در ويترين را مي توان طبق نظمي منطقي چيد به طوري كه نمايانگر هد معيني به طور مجموع برسانند ودر عين حال هويت شيئي نيز حفظ شود.
1- تقدم تاريخي اشياء در نظر گرفته مي شود.
2- سير تكاملي و كاربردي شيئي به نمايش گذاشته مي شود.

اتيكت در موزه
يكي از ويژگيهاي موزه آن است كه بازديد كننده آن عام هستند و درهاي آن به روي همگان باز است و با نوشتن اتيكت به سؤالات كلي در مورد شئي پاسخ داده مي شود.
معمولاً براي ارائه تاريخي كه يك شي از اتيكلت هماهنگي استفاده مي كنند كه به صورت زير است.
1- سطر اول كه اطلاعات آن عمومي و براي همه قابل فهم است. كه با خط درشتتر كه قابليت ديد بيشتر باشد.
2- سطر دوم اطلاعات تخصصي تر است.
3- سطر سوم اطلاعات مورد نياز موزه است.
اتيكلت براي استفاده عموم درست مي شود و نبايد زياد تخصصي و يا طولاني، ناخوانا و ريز نوشته شود بهتر اتيكلت همان نوع پلاستيكي شفاف بدون رنگ است كه به جدار شيشه چسبيده مي شود و جاي كمي را در بر مي گيرد.

عوامل مؤثر در بازدهي بهتر موزه ها
1- فيزيكي كه همان فضاي موزه از نظر تعداد و اندازة تالارها، رنگ ديوارها، كف و سقف نورپردازي، آرامش و عوامل ديگر.
2- ويترينها، كه تعداد آنها، نوع ويترينها، جهت چرخش در ويترينها، حجم آنها و نورپردازي و امنيت ويترينها بسيار مهم است.
3- فضاي موزه بايد داراي وسايل رفاهي براي بازديد كننده و كاركنان و همچنين كتابخانه و چاپخانه باشد
4- فعاليتهاي موزه دار و كاركنان موزة كه شامل
الف: گردآوري و غني سازي مجموعه از راههاي مختلف
ب: ثبت و ضبط مجموعه
ج: مرمت و آسيب شناسي
د: ارائه آثار و نمايش عمومي اشياء

علم موزه داری

نویسنده: کرم میرزایی

منبع: http://rashnow.blogfa.com/

علم موزه داریعلم موزه داری

[ad_2]

لینک منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *